دفتر نمايندگي ولي فقيه در امور اهل سنت استان هرمزگان
  علمای اهل سنت قائل به جواز لعن یزید هستند

تاریخ انتشار: 1398/8/8
کد خبر: 61596
Print
Rss Services


عالم دینی اهل سنت:
علمای اهل سنت قائل به جواز لعن یزید هستند
«شیخ محمد علی امینی» با استناد به کتب معتبر اهل سنت، گفت: علمای اهل سنت قائل به جواز لعن یزید هستند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان، شیخ محمد علی امینی، عالم دینی و مدیر مدرسه علوم دینی اهل سنت بندر لنگه، در « نشست علمی قیام امام حسین(ع) از دیدگاه ادیان و مذاهب» که با حضور جمعی از علمای شیعه و اهل سنت در سالن کنفرانس اداره کل نوسازی استان برگزار شده بود، اظهار کرد: قیام امام حسین علیه السلام در سال 61 هجری در دهم محرم که منجر به شهادت این امام بزرگوار شد را می توان به عنوان یک نقشه راه و برنامه‌ای برای مسلمانان در طول تاریخ معرفی کرد.

شیخ امینی بیان کرد: از دیدگاه علما و متفکران اهل سنت، هرگاه بندگان خدا در تنگنا و تحت فشار حاکمان ظالم قرار گرفته، قیام امام حسین علیه السلام توانسته بهترین برنامه و راهکار دین برای آنها باشد.

وی افزود: رئیس فکری اهل سنت ابوالحسن اشعری در رابطه با قیام امام حسین علیه السلام آورده که ظلم یزید از حد گذشته و فساد همه جا را فرا گرفته بود که امام حسین علیه السلام با یاران خود علیه حکومت جور قیام کرد.

شیخ امینی ضمن اشاره به ادامه سخنان اشعری گفت: حسین بن علی(ع) حتی با یاران محدود هرگز تسلیم جور و ذلت نشد و سکوت و عقب‌نشینی را جایز ندانست، بلکه در راه احقاق حق و مبارزه با فساد و احیای شعار هیهات من الذله جان خود و فرزندانش را در کربلا فدا کرده و به مقام رفیع شهادت نائل شد.

خطیب جمعه اهل سنت تصریح کرد: فرزند امام احمد بن حنبل عبدالله بن احمد از علمای اهل سنت در مورد لعن یزید ابراز کرده که چطور لعنت نشود کسی که خدا او را لعنت کرده است.

وی گفت: امام شافعی درباره قیام عاشورا اشعاری داشته که در بسیاری از کتب ثبت شده و این اشعار که

احساس او را در مورد قیام بیان کرده، اشعار و دیدگاه شافعی به تنهایی نبوده بلکه به عنوان امام شاخص اهل سنت مورد احترام تمام فرق و مذاهب اسلامی است.

شیخ امینی در نشست علمی به اشعار امام شافعی با مضمون « این حادثه از حوادثی است که خوابم را ربوده و موی مرا سپید کرده است دل و دیده به خود مشغول و مرا اندوهگین ساخته و اشک چشمانم را جاری و خواب چشم از آن پریده است.» اشاره کرد.

وی در ادامه به اشعار شافعی در مورد قیام امام حسین(ع) با مضمون «دنیا از این حادثه که برای خاندان نبوت پیش آمد بسیار متزلزل گشته و قامت کوه‌ها از آن ذوب شده آیا کسی است که از من به حسین علیه السلام پیامی برساند؟ اگر چه دل ها آن را ناخوش دارد. حسین کشته شده بدون جرم و گناه که پیراهن او به خونش رنگین شده است. عجب از نامردمانی که به آل پیامبر(ص) درود می فرستند و نماز خود را بدون دور فرستادن به آنها را ناقص پنداشته و از سوی دیگر دست کسانی که ادعای مسلمانی دارند به خون همان اهل بیت(ع) آغشته شده و او را به قتل می‌رسانند. دنیا بداند اگر دوستی اهل بیت پیامبر(ص) گناه است هرگز از این گناه توبه نخواهم کرد.» استناد کرد.

وی با بیان سخن شافعی که «اهل بیت پیامبر در روز قیامت شفیع من است، اگر نسبت به آنها بغضی داشته باشم گناه نا بخشودنی کرده ام» عنوان کرد: رئیس فکری اهل سنت ابوالحسن اشعری در رابطه با قیام امام حسین علیه السلام آورده که ظلم یزید از حد گذشته و فساد همه جا را فرا گرفته بود که امام حسین علیه السلام با یاران خود علیه فساد قیام کرده و با یاران محدود هرگز تسلیم جور و ذلت نشد و سکوت و عقب ‌نشینی را جایز ندانست.

وی گفت: آلوسی صاحب تفسیر روح المعانی آورده که در لعن یزید توقف و جای شکی نیست چون اهل کبائر و دارای اوصاف خبیثه بوده و بر مردم مدینه ظلم، حرم پیامبر( ص) را مورد هتک قرار داد ه و امام حسین علیه السلام را به شهادت رسانده و به اهل بیت پیامبر( ص) اهانت کرده، بنابراین چنین کسی مستحق لعن است.

عالم دینی اهل سنت ابراز کرد: ابن تیمه نیز در فتاوایش در کتب قدیمی، بیان کرده کسانی که به عمل کشتن فرزند رسول خدا(ص) رضایت داده اند، همگی مستوجب لعنت هستند.

وی در اشاره به سخنان ابن تیمیه گفت: از نظر ابن تیمیه، حادثه ای غم انگیز تر و مصیبت بار تر و دردناکتر از این حادثه در تاریخ اسلام رخ نداده، نفرین خدا بر کسی باد که در جنگ  علیه آن حضرت شرکت کرده و بدان راضی شد.

شیخ امینی در ادامه به سخان صاحب تفسیر المنار درباره قیام امام حسین علیه السلام با مضمون «هنگامی که در دنیا حکومتی با هدف اقامه شرع و حدود الهی بوده و در برابر آن حکومتی ستمگر که می خواهد فرصت را از حاکمیت قرآن بگیرد، قرار گرفته، در چنین شرایطی بر هر مسلمانی یاری و مساعدت حکومت عدل واجب است.» در راستای اهمیت قیام امام حسین(ع) در کتب اهل سنت، استناد کرد.

وی گفت: با توجه به سخنان صاحب المنار، قیام امام حسین علیه السلام در برابر حکومت فاسد یزید که خدا او را لعنت کند، قیام علیه ظلم بوده، به گونه ای که جز قیام و شهادت علاج دیگری برای آن نبود.

 

-(0 Body) 
نظر کاربران
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
 
تصویر امنیتی
Captcha ImageChange Image
متن خود را اینجا وارد کنید